„Pune întrebarea potrivită!”, campanie pentru combaterea stigmatizării în cazul cancerului pulmonar
Când cineva este diagnosticat cu cancer pulmonar, imediat se confruntă cu întrebarea: „Ai fumat?”. Răspunsul poate determina uneori câtă grijă și compasiune i se acordă pacientului cu cancer pulmonar. Asta pentru că întrebarea este înrădăcinată într-o prejudecată bazată pe mitul că această boală, cancerul pulmonar, este o „boală a fumătorului”. Nu este. Dacă ai plămâni, poți face cancer pulmonar.
Stigmatizarea implică faptul că unii oameni merită să se îmbolnăvească. Acest lucru este greșit, pentru că fiecare bolnav merită aceeași compasiune și grijă, fără excepție.
Pacienții cu cancer pulmonar merită mai mult decât să fie discriminați. Întrebarea potrivită nu ar trebui să aibă nimic de-a face cu eventualul trecut de fumător al pacienților. Fiecare pacient merită să fie tratat cu aceeași compasiune și susținere, indiferent de trecutul său.
Campania Pune întrebarea potrivită își propune să schimbe această perspectivă, de la „Ai fumat?” la „Cum te pot ajuta?”
Principalele obiective ale campaniei includ:
- Reducerea stigmatizării: Educarea publicului cu privire la complexitatea cancerului pulmonar, încurajarea empatiei și a sprijinului față de pacienți.
- Creșterea conștientizării: Cancerul pulmonar poate afecta pe oricine, indiferent de trecutul lor legat de fumat.
- Promovarea diagnosticării timpurii: Pacienții sunt încurajați să se adreseze medicului de la primele semne de îngrijorare și să efectueze controale regulate pentru depistarea precoce a cancerului pulmonar.
- Schimbarea întrebării: Scopul campaniei este să schimbe focusul de pe întrebarea Ai fumat?, pe modul în care putem ajuta, sprijini și încuraja pacienții.
„Ne dorim ca pacienții cu cancer pulmonar să fie diagnosticați în 45 de zile, nu în 3-6 luni, să nu mai fie învinovățiți că au fumat și să fie tratați în cele mai bune condiții și cu cele mai bune tratamente. Decalajul dintre România și Europa civilizată în ceea ce privește accesul la cele mai noi tratamente și la cele mai noi investigații este de 5-6 ani. În continuare vom face presiune constructivă asupra autorităților pentru a elimina această discrepanță dintre noi și restul pacienților europeni și a avea egalitate de șanse cu aceștia”, spune Cezar Irimia, președinte FABC.
Pentru a afla mai multe detalii despre inițiativă și modul în care puteți contribui, accesați site-ul Pune întrebarea potrivită.
În România, cancerul pulmonar este cel mai frecvent tip de cancer (12.122 de cazuri pe an) și este pe primul loc în topul deceselor cauzate de cancer (10.779 decese pe an). Cancerul pulmonar are cea mai ridicată povară a bolii – cei mai mulți ani de viaţă pierduți prin decese premature (de trei ori mai mare decât cea a cancerului de sân), iar 75% dintre cazuri sunt diagnosticate în stadii inoperabile ale afecţiunii.
Campania Pune întrebarea potrivită este realizată de Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer și sprijinită de AstraZeneca, Pfizer, Roche, Bristol Myers Squibb.
Despre FABCFederația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC) a fost înființată în anul 2005 din necesitatea ca toți cei care luptă împotriva cancerului să devină o forță cu o voce puternică. FABC este interfața între organizațiile membre şi instituțiile statului, instituțiile europene implicate în sănătate, precum şi organizațiile europene şi internaționale similare. FABC reprezintă interesele a peste 85.000 de membri în întreaga țară, pacienți, supraviețuitori şi voluntari. Misiunea FABC este de a face advocacy activ pentru promovarea, respectarea şi garantarea drepturilor pacienților cu cancer, implementarea măsurilor necesare pentru reducerea impactului acestei maladii.